Afbeelding

Het abonnement heeft de toekomst

Nieuws voor uitgevers

De advertentie loopt terug, het abonnement komt op. Lezers die betalen voor je mooie journalistieke producties hebben de toekomst. Ook lokaal!

De 19-jarige student Daan Kieft uit Ede verblijft voor een half haar in het door bosbranden geteisterde Australië. De redactie van Ede Stad spoorde hem op en laat hem verslag doen van hoe de branden zijn dagelijks leven beïnvloeden. Een mooi voorbeeld van een verhaal dat je nergens anders leest.

Nog een voorbeeld. In de historische binnenstad van Weesp staan al jaren drie kleine winkelpandjes te verpieteren. De redactie van het WeesperNieuws zette uiteen hoe het zover kon komen én hoe ze de komende maanden weer helemaal worden opgeknapt.

Twee voorbeelden ook van lokale uitgevers die zijn overgestapt op een premium-model. Ede Stad van BDU en WeesperNieuws van Enter Media.

Verdienmodel
'Content is king', weten de NNP-leden sinds hun bezoek aan uitgeverij Archant in Londen. Om relevant te zijn en te blijven moeten lokale redacties doen waar ze goed in zijn: de mooie, belangrijke, ongemakkelijke en ontroerende verhalen uit de eigen omgeving opschrijven. Maar minstens even belangrijk: er schuilt een verdienmodel in.

'Abonnement voor helft uitgeverijen belangrijkste inkomstenbron'

Voor de helft van de uitgeverijen in de wereld vormen de abonnementen, betaalmuren en lidmaatschappen in 2020 zelfs de belangrijkste inkomstenbron, zo blijkt uit recent onderzoek van het Reuters Institute. Ongeveer een derde denkt dat advertenties en lezersinkomsten even belangrijk zijn, minder dan 15% vestigt zijn hoop nog op advertenties alleen.

“Uitgeverijen die hebben ingezet op lezersinkomsten plukken daar nu de vruchten van”, zegt onderzoeker Nic Newman. Zijn collega Eduardo Suárez waarschuwt dat het niet eenvoudig is om zo maar een betaalmuurtje op te werpen. "Zeker niet als je je artikelen al jaren gratis aanbiedt." Hij wijst op drie dingen die in orde moeten zijn voordat je een betaalmuurtje plaatst.
1. Integreer het project binnen de redactie en uitgeverij.
2. Vertel je lezer het verhaal van je journalistieke missie: wie ben je, waarom is je product zo belangrijk en waarom zou de lezer ervoor moeten betalen?
3. Zorg voor een goed werkend digitale platform: slechte gebruikerservaringen jaagt een (potentiële) abonnee weg.

Pubble
Pubble is helemaal klaar voor deze toekomst en biedt de techniek en de inhoudelijke expertise. Bel of mail Pubble voor een vrijblijvende afspraak.

Lees meer tips bij Villa Media.
> Weg met advertenties! De lezer als inkomstenbron