Afbeelding

Lokaal koopplatform, slim voor nu en later

Nieuws voor uitgevers

Kontakt Mediapartners lanceerde deze week een nieuw initiatief: Allemaal Lokaal! In de Achterhoek en in Weesp zien we soortgelijke initiatieven. Niet alleen slim voor nu, ook voor de langere termijn is het een belangrijke investering.

Met Allemaal Lokaal! geeft Kontakt Mediapartners de leukste en lekkerste producten uit de Alblasserwaard een (online) podium. Het is bedoeld om in een tijd van coronamaatregelen lokale ondernemers te ondersteunen. Het platform is één, de collectieve promotie via de Kontakt-titels is twee.

In andere delen van het land zijn meer van die platforms ontstaan. Achterhoek Nieuws lanceerde  'Wees loyaal, koop lokaal',  een creatieve invulling van de 'bedrijvengids-module' in Pubble. Enter bundelde de lokale winkels op  koopinweesp.nl . En zo zijn er uiteraard nog meer voorbeelden. 

Korte termijn
Uitvoering en verdienmodellen verschillen, maar de gemene deler is dat de lokale uitgever een platform biedt voor de lokale (online-)ondernemer. Iedereen kan dit steuntje in de omzet goed gebruiken.

Langere termijn
Het werpt voor de langere termijn een andere vraag op. Als dat bestelkanaal eenmaal geld opbrengt, zou een ondernemer er dan na het opheffen van de intelligente lockdown weer mee stoppen? Dit is dus niet alleen een belangrijke periode om lokale (online-)ondernemers te helpen, het is ook de uitgelezen kans om ze voor de langere termijn aan je te binden.