Afbeelding

Voorspelling 2021: ‘Lokaal digitaal abonnement wordt gemeengoed’

Nieuws voor uitgevers

Wat staat de journalistiek in 2021 te wachten? Bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek laten vijftien kenners daar hun licht over schijnen. Onder wie Norbert Witjes, hoofd content bij BDU Media. ‘Een digitaal abonnement op je lokale nieuwsmedium wordt gemeengoed’, voorziet hij.

“Betalende lezers zijn noodzakelijk om te overleven. Het klassieke verdienmodel van de meeste commerciële nieuwsmedia, advertentie-inkomsten, is niet toekomstbestendig”, zegt Witjes. 

Premium en Extra

BDU introduceerde dit jaar, in samenwerking met Pubble, het premium-model, waarmee abonnees online extra content kunnen lezen. Ook Enter Media zette deze stap al; bij deze uitgever heet het platform Extra

“Per krant hebben we nu enkele honderden digi-abonnees”, zegt Witjes tegen de verslaggever van het SvdJ. Hij verwacht dat meer uitgevers dat voorbeeld zullen volgen. “De interesse is groot en het is technisch niet al te ingewikkeld. Het wordt in Nederland gemeengoed om digitaal lid te zijn van je lokale nieuwsmedium.”

Vergelijkbare initiatieven

In de regio Zwartewaterland krijgt Witjes al gelijk. De Stadskoerier van uitgeverij Brugmedia is daar gestart met een vergelijkbaar model. In West-Brabant en Oost-Zeeland pakt De Bode het weer nét even anders aan. Ook dat zijn initiatieven die in samenwerking met Pubble tot stand zijn gekomen.

Link

Svdj:  de voorspelling van Norbert Witjes


Lees ook: de koplopers van de combinatie huis-aan-huis/abonnee