Afbeelding

Hoe hou je lokale journalistiek betaalbaar?

Nieuws voor uitgevers

Crowdsourcing, samenwerking tussen diverse media, premium content. Tijdens het (online) congres De Regio Vecht Terug van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek werden deze en andere initiatieven met elkaar besproken. 

Want de vraag was: hoe kun je de lokale journalistiek betaalbaar maken / houden / krijgen? Namens Pubble en uitgever Enter Media ging Adri de Bruijn in op premium content: online lokale journalistiek achter de betaalmuur. Enter Media begon er in eind 2018 mee en kan met de inkomsten de redactie nu uitbreiden, zei hij. 

Samen met lezers/leden

In het gesprek met Harmen Zijp (De Stadsbron) en Norbert Witjes (BDU) werden ook andere initiatieven besproken, zoals het actief betrekken van lezers bij journalistiek werk. In dat kader presenteerde Brabants Centrum de nieuwe app Ons BC, waarmee lezers (leden) een community vormen die nieuwsonderwerpen aandraagt en bediscussieert.

Hier meer over het congres De Regio Vecht Terug van het SvdJ


Premium in de praktijk

Het lanceren van premium-modellen is voor steeds meer lokale uitgevers een interessant model. Pubble volgt deze ontwikkelingen op de voet en doet er in deze blog regelmatig verslag van.

Lees bijvoorbeeld: 

Voorspelling 2021: ‘Lokaal digitaal abonnement wordt gemeengoed’

De koplopers van de combinatie huis-aan-huis/abonnee

Actief Online geeft Friesland meer nieuws uit de regio

Slagroomtaart voor premium-lezers van de Stadskoerier

De Bode sluit hechte vriendschap met de lezer