Afbeelding

Meer lezers betalen voor online nieuws

Nieuws voor uitgevers

De groep Nederlanders met een digitaal nieuwsabonnement is in 2020 fors gegroeid. Vooral jonge lezers vinden het niet vanzelfsprekend dat online nieuws altijd gratis is. Een positieve ontwikkeling dus, waar ook lokale uitgevers iets aan hebben.

Het aandeel Nederlanders dat bereid is om een betaald abonnement af te sluiten, steeg in twee jaar tijd van 11 naar 17 procent. Dat is een toename van meer dan 50 procent, meldt brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia op basis van het Digital News Report 2021 van het Commissariaat voor de Media. Bij de Telegraaf, het AD en de Volkskrant komen de nieuwsconsumenten het vaakst achter het betaalhekje.

Jongeren nemen vaker digitaal abonnement

Verhoudingsgewijs betalen jongeren vaker voor online nieuws. Meer dan de helft van deze doelgroep behoort inmiddels tot de (potentieel) betalende lezers. Oudere lezers zijn zover nog niet: onder de 55-plussers blijft dit aandeel vooralsnog steken op 13 procent. 

Verder toenemen

2020 lijkt volgens de samenstellers van het rapport het kanteljaar te zijn geweest voor de transformatie van print- naar digitale abonnementen. Naarmate jongeren ouder worden, zal het aantal digitale abonnementen verder toenemen. Ook uit de kengetallen in het jaarverslag van NDP Nieuwsmedia blijkt deze versnelling duidelijk. 

Het NDP-bericht kun je hier lezen. 

Premium in de praktijk

Deze trend is ook belangrijk voor uitgevers van lokale en regionale kranten. Steeds meer lokale uitgevers proberen iets met ‘premium content’ of zijn er zelfs al succesvol mee. Pubble volgt deze ontwikkelingen op de voet en doet er in deze blog regelmatig verslag van.

Lees bijvoorbeeld: 

Voorspelling 2021: ‘Lokaal digitaal abonnement wordt gemeengoed’

De koplopers van de combinatie huis-aan-huis/abonnee

Actief Online geeft Friesland meer nieuws uit de regio

Slagroomtaart voor premium-lezers van de Stadskoerier

De Bode sluit hechte vriendschap met de lezer