Afbeelding

‘Het basisgevoel moet elke keer zijn: Ha lekker, de krant!’

Nieuws voor uitgevers

Met waardevolle lokale journalistiek bind je lezers aan de krant, zegt hoogleraar journalistiekwetenschap Irene Costera Meijer in de Barneveldse Krant. Maar ja, wanneer is journalistiek waardevol?

Costera Meijer, verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, doet al vele jaren publieksonderzoek naar mediabehoefte en mediagebruik. Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de Barneveldse Krant interviewde Wim Vonk haar voor de jubileumbijlage.

Verhalen die ertoe doen

Ons nieuwsgebruik mag in de loop der jaren dan sterk veranderd zijn, wat mensen in hun nieuwsconsumptie waardevol vinden is nog steeds hetzelfde, blijkt uit de onderzoeken van Costera Meijer. “Dat zijn heel kort door de bocht de verhalen die ertoe doen.”

Van nieuws tot overlijdensbericht

“Alles wat de inwoners van de regio Barneveld belangrijk vinden, moet in hun lokale dagblad Barneveldse Krant staan. Niet alleen nieuws en achtergronden, maar ook overlijdensberichten, aanbiedingen van plaatselijke ondernemers en servicerubrieken”, aldus de hoogleraar in het interview.

Ook voor betalen

Deze les geldt natuurlijk niet alleen voor Barneveld. “Het gaat erom een duurzame relatie op te bouwen met de lezers. Het basisgevoel moet elke keer zijn: ‘Ha lekker, de krant!’ Als het lokale nieuws voor hen waardevol genoeg is, willen mensen - ook de jongere doelgroep - daar best wat voor betalen.’’

Het hele interview is te lezen in de jubileumbijlage van de Barneveldse Krant 

Dagbladen

De Barneveldse Krant is niet het enige dagblad dat met behulp van Pubble wordt gemaakt: ook het Nederlands Dagblad en het Duits/Deense Flensborg Avis gaan elke dag via Pubble naar de pers en online.