Afbeelding

BDU: ‘Van gratis content kunnen wij niet meer leven’

Nieuws voor uitgevers

Wat is het ideale premium model? BDU onderzoekt de finesses van de lokale betaalmuur in Amersfoort. 

“Het besef is diep tot ons doorgedrongen dat je als uitgeverij niet meer van gratis content kunt leven”, zegt BDU-directeur Jeroen Cnossen in dit interview op PRINTmatters. 

Gevonden omzet

Met 28 websites verwelkomde BDU tot dusverre 3.500 abonnees à 60 euro per jaar. “Je praat dus over enkele tonnen nieuw gevonden omzet”, aldus Cnossen.

Pilot Amersfoort

Op DeStadAmersfoort.nl draait nu een grootschalige pilot om het ideale premium model te ontwikkelen. Cnossen: “We testen daar van dag tot dag. Dan moet je denken aan vragen als: hoe haal je mensen over tot het nemen van een abonnement? Wat is het ideale prijspunt? Welk soort artikelen converteert het best naar een premium abonnement?”

“De leerpunten van deze pilot gaan we in 2022 toepassen op de betaalde online contentstrategie bij al onze huis-aan-huismerken.’

Langste tijd gehad?

Heeft de huis-aan-huiskrant zoals we die kennen dan zijn langste tijd gehad? Op die vraag antwoordt Cnossen: ‘Ik kan niet garanderen dat wij de gratis huis-aan-huiskrant over vijf jaar nog elke week verspreiden. Ik denk dat de combinatie van online en print veel sterker wordt.”

Maandmagazine?

“Misschien worden onze kranten uiteindelijk wel magazines, waarin we één keer per maand onze beste artikelen bundelen, terwijl de rest van de inhoud online te vinden is.”

Het hele interview is te lezen op PRINTmatters.