Roy Keller, voorzitter van de 75-jarige NNP.
Roy Keller, voorzitter van de 75-jarige NNP. Foto: Vincent de Vries

NNP 75 jaar: ‘In moeilijke tijden ontstaan nieuwe samenwerkingen’

Nieuws voor uitgevers

In deze turbulente tijden van corona sluiten meer uitgevers zich aan bij de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP). Het zijn nieuwkomers en uitgedienden. “In tijden van nood, leer je je ware vrienden kennen”, schrijf voorzitter Roy Keller in de jubileumkrant.

Het is 75 jaar geleden dat de belangenvereniging werd opgericht. Eerst voor lokale en regionale abonnementsbladen, later traden ook de uitgevers van huis-aan-huisbladen toe. 

Grote plof

Veel van de geplande jubileumactiviteiten werden vanwege corona afgelast, maar de uitgifte van de jubileumkrant ging door. De 88 (!) pagina’s vielen onlangs met een grote plof bij de leden op de mat.

In de krant laten de NNP-leden hun licht schijnen over hun gezamenlijke passie: het lokale nieuws. We herkennen veel van onze Pubble-vrienden in deze uitgave. 

Ondernemende initiatieven

Keller: “Wat mij opvalt als ik alle verhalen lees: in moeilijke tijden ontstaan nieuwe samenwerkingen en wordt met durf gewerkt aan ondernemende initiatieven: een andere mix van print en online, het aanbieden van betaalde content en nog meer oog hebben voor het nieuws in stad, dorp, wijk en buurt.”

Steunfonds

De sector kon dit jaar terugvallen op een steunfonds vanuit de overheid. Dat zou er zonder de inspanningen van de NNP waarschijnlijk niet zijn geweest. Keller is daar trots op, maar, zo voegt hij toe: “Er is meer dan Covid-19 dat ons bindt.”

De hele krant is te lezen op de website van de NNP