Afbeelding

De koplopers van de combinatie huis-aan-huis/abonnee

Nieuws voor uitgevers

Nu advertenties sterk teruglopen ligt ook bij de huis-aan-huisbladen de vraag op tafel om wel of niet over te schakelen naar een vorm van abonnement. De manier waarop Enter Media en BDU dat oppakken, trok de aandacht van het Nederlands Dagblad.

"Huis-aan-huiskranten die in financiële nood zijn geraakt door de coronacrisis krijgen eenmalig steun van de overheid. Intussen zet de lokale mediabranche de eerste stappen om lezers over te halen te gaan betalen voor lokaal nieuws", schrijft de krant in het artikel onder de kop Plaatselijke media willen dat lezers ook gaan betalen  in de krant en website van vandaag (9 april). 

Enkele passages:

Al langere tijd zocht Adri de Bruijn, directeur van Pubble, een online automatiseringssysteem voor uitgeverijen van 450 nieuwskranten en magazines, naar een ander verdienmodel dan alleen advertentie-opbrengsten. ‘Wij denken dat de markt inmiddels zover is dat lezers meer bereid zijn te betalen voor lokaal nieuws, als je extra inhoud weet toe te voegen.’ In Weesp experimenteert Pubble momenteel samen met Enter Media met de levering van wekelijks minimaal tien online artikelen aan hiervoor betalende lezers van het WeesperNieuws. Volgens De Bruijn, zelf mede-eigenaar van Enter Media, loopt het ‘boven verwachting’ goed en heeft bijna 20 procent van de lezers zo’n abonnement afgesloten. ‘Dat is substantieel.’ 

In Hilversum is begin maart bij De Gooi- en Eembode begonnen met een wekelijks extra katern van acht pagina’s. Alleen abonnees die ervoor betalen zouden het ontvangen, echter de lancering viel net samen met de coronacrisis. ‘We hebben daarom besloten in een tijd van behoefte aan informatie het een tijdlang gratis extra aan te bieden, zodat mensen eraan kunnen wennen.’ Doel is daarna wel degelijk geld te gaan vragen. Volgens De Bruijn laten de experimenten en nu ook de coronacrisis zien dat de behoefte aan lokaal nieuws groot is. ‘Betaalde content is de enige redding voor de lokale journalistiek.’

Bij BDUmedia, uitgever van 31 lokale nieuwskranten, waarvan 26 huis-aan-huiskranten en bijbehorende nieuwssites, is het alle hens aan dek om de door de coronacrisis verloren omzet in te halen. Het bedrijf deed afgelopen weken met succes een dringend beroep op lezers te gaan betalen voor lokaal nieuws of geld te doneren. ‘We hingen aan een zijden draadje, maar dat is wel iets dikker geworden’, vertelt BDU-directeur Heiko Imelman. 

Voorzitter Roy Keller van de NNP, de brancheorganisatie van lokale nieuwsmedia, noemt Enter Media en BDUmedia ‘absoluut de koplopers’ als het gaat om de introductie van het betaalmodel.

Advies
Wie er meer over wil weten of nader advies wil, kan uiteraard contact opnemen met Pubble via info@pubble.nl.

Hier het hele artikel:  Plaatselijke media willen dat lezers ook gaan betalen