Afbeelding

De krant in het hart van de samenleving

Nieuws voor uitgevers

Wat kunnen we nog meer doen om uitgevers in deze moeilijke tijd te helpen? Bij Pubble zijn we constant bezig met deze vraag. Een van de initiatieven is een campagne met een .

Deze campagne onderstreept de belangrijke verbindende rol die de lokale krant in de samenleving heeft. De krant vormt immers het hart van die samenleving. Door daar op te wijzen, beïnvloed je op positieve wijze de manier waarop lezers over de lokale krant denken. 

Steun aan lokale krant
Wat bracht ons op dit idee? Bij het toekennen van het tijdelijke noodfonds voor lokale kranten en omroepen, riep mediaminister Slob gemeenten en provincies op om te blijven adverteren in lokale kranten. Het steunen van de lokale media is primair een verantwoordelijkheid van de gemeenten, zei hij.

Hartverwarmend, maar ook onverschillig
Het leidde tot twee soorten reacties van zowel lezers als vertegenwoordigers van de gemeente. Enerzijds onderkenden ze het belang van lokale media direct en voegden ze de daad bij het woord. Lezers trokken de digitale portemonnee en doneerden aan of werden lid van hun plaatselijke lijfblad, terwijl gemeenten extra advertentieruimte inkochten of anderszins steun toezegden.

Maar er kwamen ook onverschillige reacties: waarom zou je per se het huis-aan-huisblad willen redden? 

Wat als...?
De beste manier om het antwoord te formuleren is om je een wereld voor te stellen waarin het huis-aan-huisblad verdwenen is. Waar staat dan de oproep voor het vrijwilligerswerk, de foto van de jubilaris, de aankondiging van de inspraakavond en de overlijdensadvertentie? Wie vertelt je dan dat de gemeente de parkeertarieven wil verhogen? Hoe kunnen lezers dan weten welke aanbiedingen de lokale winkelier in petto heeft?

Dankzij zijn enorme bereik en grote betrokkenheid bij de directe leefomgeving van de lezers, vervult het huis-aan-huisblad een enorm belangrijke bindende functie binnen de lokale samenleving. Wie dat niet inziet, is zelf een sufferdje.

De campagne
Het zette Pubble aan om een campagne op te zetten waarin die belangrijke bindende rol van de lokale krant voor het voetlicht komt.

1. In een paginabreed hart richt de krant zich tot alle verenigingen, instellingen, ondernemers en vele anderen in de samenleving. De boodschap is: als je iets te vertellen hebt, staan wij voor je klaar, nu en straks. Al die verschillende partijen vormen samen het hart van een stad of dorp. Het is de lokale krant die al die stemmen samenbrengt.

Deze pagina is onder andere al geplaatst is titels van Verhagen (Bollenstreek), Telstar (Zuid-Holland), Enter Media (Gooi) en De Bode (West-Brabant en Zeeland).

2. Naast deze advertentie is er een tekst beschikbaar waarin die bindende rol wat uitgebreider wordt beschreven, aangevuld met de mooie bereikcijfers die huis-aan-huiskranten nog altijd scoren in het NOM-onderzoek. Hier een voorbeeld uit De Swollenaer.

Gratis beschikbaar 
De campagne en de tekst zijn gratis beschikbaar. De links staan hieronder.
Meer weten? Stuur een mailtje naar:  info@pubble.nl 

 Link naar PDF bestand hart-pagina 

   

 Link naar PDF bestand artikel 'bindende factor'