Afbeelding

Over SEO en hoe je daar als uitgever op inspeelt

Nieuws voor uitgevers

Om hoog in de zoekresultaten van Google te komen, heb je een zo optimaal mogelijke combinatie nodig van techniek en inhoud. Als het om de techniek gaat, neemt Pubble alle SEO-zorgen uit handen.

De techniek voor SEO (seach engine optimization) ontwikkelt zich continu en de SEO-specialisten van Pubble houden dat op de voet bij. Daarom scoren de Pubble-websites goed tot zeer goed.

Een voorbeeld

Prestaties: Hoe snel wordt de site geladen en hoe snel komen belangrijke elementen beschikbaar.
Toegankelijkheid: Hoe makkelijk kun je navigeren door de website. Niet alleen onder ideale omstandigheden, maar bijvoorbeeld ook als je geen muis kunt gebruiken of slechtziend bent.
Best Practices: Het gebruik van de beste technieken binnen webontwikkeling.
SEO: De basisprincipes voor zoekmachineoptimalisatie.

Optimaal houden
Maandelijks checken we of de Pubble-websites nog optimaal aansluiten bij de nieuwste rankingfactoren. Als we zien dat we iets weer verder kunnen verbeteren, passen we ‘de achterkant’ van onze websites direct aan. Service van de zaak.
Waar we bijvoorbeeld scherp op letten: de performance van de pagina, de volgorde waarin de pagina opbouwt, de optimalisatie van de illustraties en de tagging.

De inhoud telt
Maar het is niet alleen onze techniek. Ook de inhoud telt. En flink ook. Als uitgever moet je daar dus op inspelen. Maar hoe?

Google’s zoekmachines snappen steeds beter welke resultaten er bij welke zoekopdracht verwacht worden. Er zijn geen robots meer die je voor de gek kunt houden, het zijn slimme zelflerende algoritmes die de pagina’s lezen zoals een mens dat zou doen. Welkom artificial intelligence.

Hoe?
Relevantie en authenticiteit blijven belangrijke scores bij het beoordelen van websites en pagina’s. Maar hoe voldoe je daaraan?

Zonder hier een verkorte SEO-cursus aan te willen bieden, blijft het belangrijk om content aan te bieden die uniek is. Dus geen overschrijverij van andere websites. Daarnaast helpt het om woorden te gebruiken die herkenbaar zijn. (Vindt de lezer ook fijn!) Kortom: schrijf niet voor een robot, maar voor een mens.

Canonieke URL
Waar unieke content van grote waarde is voor de ranking, werkt het hebben van pagina’s met dezelfde inhoud contra-productief voor de ranking. Toch heeft onze manier van doorplaatsen van hetzelfde bericht naar meerdere titels geen negatief effect.

We hebben namelijk de techniek onder de knop ‘doorplaatsen’ geoptimaliseerd. Pubble maakt hier automatisch een ‘canonieke URL’ aan in de broncode. Google herkent nu de meest representatieve pagina voor de hele reeks. Een voorbeeld van hoe Pubble je SEO-zorgen uit handen neemt.

Dieper in de materie
Uiteraard geeft Google zelf veel informatie over SEO. Lees bijvoorbeeld de pagina Stappen voor een Google-vriendelijke site.

Voor wie dieper in de materie wil duiken, is er de Startergids voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) van Google. Bedenk daarbij: de opmerkingen voor webmasters en andere technische zaken neemt Pubble voor zijn rekening! 

Weergegeven worden in Google Nieuws
Naast de gewone zoekfunctie, is er nog Google Nieuws. Hier komen je nieuwsberichten naar voren komen als er wordt gezocht op specifieke nieuwsinteresses of nieuwsbronnen. Voor een weergave in Google Nieuws is geen aanmelding nodig. Wel kan een aanmelding andere voordelen bieden. Daarover geeft Google informatie op de pagina Nieuws-uitgever help