Afbeelding

Zo kom je hoog in de zoekresultaten (en het is iets dat je al doet)

Nieuws voor uitgevers

De opgeschoonde SEO startersgids van Google bevestigt het nog eens: wie een goed lokaal nieuwsbericht kan schrijven, komt daarmee vanzelf hoog in de zoekresultaten.

Want dit zegt Google: “Inhoud die mensen boeiend en nuttig vinden, heeft waarschijnlijk meer invloed op de zoekresultaten dan alle andere suggesties in deze gids“.

Wanneer is een tekst boeiend en nuttig?

Los van het onderwerp heeft een boeiend en nuttig artikel een aantal kenmerken, zegt Google erbij.

  • De tekst is gemakkelijk te lezen en goed opgebouwd
  • De tekst is opgedeeld in alinea’s met tussenkopjes
  • De inhoud is uniek en up-to-date
  • De inhoud is nuttig, betrouwbaar en mensgericht

Kortom, allemaal zaken die voor een nieuwsredacteur gesneden koek (horen te) zijn. En geschreven voor de lezer, niet voor Google.

Advies van Pubble

Ons SEO-advies aan onze gebruikers sluit naadloos aan bij de uitleg van Google. Namelijk: focus je op het schrijven voor je lezer. Want de crawlers van Google volgen je dan vanzelf. 

Uitleg > SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ en helpt websites beter gevonden te worden op zoekmachines. Door relevante woorden en zinnen te gebruiken, wordt de website hoger weergegeven in zoekresultaten, waardoor meer mensen de site kunnen vinden.

Autoriteit

Daar komt nog bij: hoe meer unieke, inhoudelijke en verdiepende berichten, hoe hoger de autoriteit van je site. Ook dat vindt Google belangrijk. Want bij het zoeken en vinden van pagina’s richt Google zich grofweg op drie gebieden:

  • content
  • autoriteit
  • techniek

De eerste twee beïnvloedt de redactie dus zelf door te gewoon te doen waar ze goed in is: goede lokale nieuwsberichten maken, actueel blijven en de mensen aan het woord laten die weten hoe het zit (want zo bouw je aan je autoriteit).

Bij techniek moet je denken aan een razendsnelle laadtijd, optimalisatie voor mobiel en nog veel meer. Dat kun je met een gerust hart aan ons overlaten. Want de Pubble-websites scoren op dat gebied zeer goed.

Zoekintentie

En dan is er nog zoiets als de zoekintentie. Belangrijk voor een online winkel met generieke producten. Maar geldt dat ook voor een lokale nieuwssite? Anders gezegd: waarom zou jouw lezer googelen voor nieuws uit zijn eigen regio? Hij/zij kent je toch al? 

Daar gaan we een andere keer dieper op in.