Afbeelding

App voor lokale titels op komst

Nieuws voor uitgevers

Appbouwer Pinch lanceert binnenkort een gloednieuwe nieuwsapp voor gebruikers van Pubble. 

De architectuur van de nieuwe nieuwsapp van het Nederlands Dagblad vormt de basis vormen voor de whitelabel-versie voor Pubble-gebruikers. Daarmee komt een nieuwsapp uit het hoge segment bereikbaar voor iedereen die op Pubble draait. 

A-klasse

Directeur Tim Klein Haneveld van Pinch legt uit: “Voor een kleine uitgever is de investering in een eigen app meestal onhaalbaar. Door deze samenwerking kunnen we toch een A-klasse-app neerzetten: met dezelfde basiscode, functionaliteiten en performance, maar uiteraard in je eigen jasje.” Daar komt nog bij dat de deelnemers blijven meeprofiteren van alle nieuwe functies en verbeteringen die de Pinch-ontwikkelaars mogelijk maken.

Bekende apps

Pinch is de maker van bekende nieuwsapps voor onder meer de De Telegraaf, NRC, het Leids Dagblad en het Reformatorisch Dagblad. 

In Pubble Magazine vertelt Klein Haneveld dat het gebruik van nieuwsapps in de laatste vijf jaar enorm is toegenomen. “Na de introductie van hun app zien nieuwsmedia hun pageviews en leestijd per gebruiker significant stijgen ten opzichte van de website: met factor vijf, soms zelfs met nog meer.”

Lezer meer betrokken

Ook de betrokkenheid van de lezer bij het nieuwsmerk neemt dankzij de app enorm toe. Dat maakt een app nog belangrijker voor uitgevers. “Hoe meer betrokken de lezer bij jouw nieuwsmerk raakt, hoe eerder hij te verleiden is tot een abonnement.”

Situatie lokaal

Geldt dit ook allemaal voor de lokale nieuwsuitgever? Klein Haneveld ziet min of meer dezelfde ontwikkeling als landelijk, alleen vijf jaar later: de transitie van print naar online is volop bezig en de opkomst van lokale betaalmuren komt nu ook op gang.

Drempel verlagen

Mede daarom kijkt Klein Haneveld uit naar de whitelabel-app voor Pubble-gebruikers. “We willen de drempel verlagen, zodat we ook kleinere uitgevers een goed product kunnen bieden waarin de lezer zich helemaal thuisvoelt in de omgeving van de lokale titel. Dat maakt ons werk bij Pinch gaaf: constant bezig zijn om de etalage voor content nog mooier en bruikbaarder te maken.”

pinch.nl


De volledige versie van het interview met Tim Klein Haneveld staat in Pubble Magazine. Liefst 68 pagina’s vol informatie, visie en inspiratie. Over uitgeven, uitgevers en natuurlijk Pubble zelf.

Lees ‘m online!